niedziela, 24 sierpnia 2014

Kilka prostych asan (pozycji w jodze) dla dzieci garbiących się

Dzisiaj przygotowałam dla Was krótki, lecz moim zdaniem bardzo potrzebny, wpis.

Spędzanie ogromnej liczby minut, a nawet godzin, przed ekranem komputerów/tabletów/smartphone'ów jest zmorą naszych czasów. Dzieci od najmłodszych lat dużą część dnia siedzą zgarbione, wpatrując się w bajkę lub bawiąc się w swoje ulubione gry. Niestety bardzo niekorzystnie wpływa to nie tylko na zdrowie, lecz także na ich postawę ciała. Niewłaściwa postawa ma ogromny, negatywny wpływ na komfort życia. Lekarze w USA coraz częściej używają sformułowania iPosture (nazwa pochodzi od sprzętu firmy Apple, np. iPad, iPhone). Określa ono sylwetkę osoby prowadzącej siedzący tryb życia, spędzającej dużo czasu w zgarbionej pozycji. Jedną z jej cech charakterystycznych są okrągłe plecy (potocznie "garb"), czyli hiperkifoza u dziecka. Ta wada może być spowodowana właśnie rozciągnięciem i osłabieniem mięśni pleców (mięsień prostownik kręgosłupa oraz mięśnie ściągające łopatki) oraz przykurczeniem mięśni klatki piersiowej (gł. mięśnie piersiowe) występującymi przy częstym przyjmowaniu zgarbionej pozycji. Poza widocznymi zmianami (hiperkifoza) taka nawykowa postawa powoduje także niedotlenienie, którego przyczyną jest zaburzenie pracy przepony. Negatywnie wpływa także na samopoczucie dziecka i jego samoocenę!




Teraz najważniejsza część - przedstawiam Wam kilka prostych asan, których regularne wykonywanie spowoduje rozciągnięcie i rozluźnienie przykurczonych mięśni oraz wzmocnienie mięśni osłabionych, co z kolei pomoże dzieciom w wypracowaniu i utrzymaniu prawidłowej postawy ciała.

Zamiast szczegółowo opisywać konkretne pozycje po prostu wstawię odnośniki do odpowiednich zdjęć znalezionych w Internecie - myślę, że to lepiej zobrazuje poszczególne asany.
Aby zobaczyć grafikę wystarczy kliknąć na nazwę pozycji!

1)  pozycja mostu

2) pozycja wielbłąda

3) pozycja krowy (tzw. "wklęsłe plecy", "siodło" - chcemy zbliżyć pępek do podłogi)

4) pozycja świerszcza

5) pozycja krokodyla

W razie jakichkolwiek wątpliwości co do wykonania danej pozycji pytajcie śmiało - komentarze, maile - chętnie odpowiem na Wasze pytania i szczegółowo opiszę jak poprawnie wykonać daną asanę.

Życzę wytrwałości i przyjemnego praktykowania jogi oraz szybkich i trwałych efektów!

*zdjęcie znalezione w Internecie

8 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podoba! I bardzo dziękuję za miłe słowa :) Oczywiście zajrzę do Ciebie! Zapraszam do systematycznych odwiedzin :)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę! mam nadzieję, że skorzystacie :)

      Usuń
  3. Moje dzieci nie mają problemu z garbieniem i oby nigdy nie miały za to ja mam straszny problem z bólem pleców, niektóre ćwiczenia znam i stosuję a innych spróbuję dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. te asany mogą być też profilaktyką - wzmacniają one mięśnie, które pomogą utrzymać dzieciom proste plecy w przyszłości :) bóle którego odcinka kręgosłupa najbardziej Ci doskwierają? jeśli masz ochotę mogłabym stworzyć osobny wpis na ten temat :)

      Usuń
  4. Świetny post, starszym osobom też się przydadzą takie ćwiczenia, chętnie wzięłabym udział w takich zajęciach :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście, że się przydadzą :) śmiało możesz wykorzystać je jako propozycje ćwiczeń dla siebie lub znajomych! poszukaj takich zajęć w swojej okolicy, na pewno jakieś studio jogi/fitnessu ma takie zajęcia w ofercie - skąd jesteś Beato? :)

      Usuń