wtorek, 12 stycznia 2016

Terapia EEG Biofeedback - wspaniała metoda dla dzieci mających problem z koncentracją lub radzeniem sobie ze stresem.

Gdy poznałam Dominikę z bloga trickymind.pl i dowiedziałam się, że jest psychologiem i terapeutą EEG – biofeedback od razu wiedziałam, że poproszę ją o stworzenie wpisu gościnnego, w którym przedstawi ona tę bardzo interesującą metodę terapeutyczną, która wspaniale sprawdza się u dzieci mających problem z koncentracją lub radzeniem sobie ze stresem. J

Przeczytajcie na czym ona polega – naprawdę warto poświęcić na to chwilę czasu J Być może metoda ta zaciekawi Was i stwierdzicie, że warto spróbować takiego treningu u Waszych dzieci? 

Zapraszam!




---------------------------

Czym jest EEG-biofeedback?

Trening EEG-biofeedback opiera się na biologicznym sprzężeniu zwrotnym, dzięki któremu trenującemu dostarczane są informacje zwrotne o jego stanie fizjologicznym. Istnieją różne rodzaje biofeedbacku, ale w przypadku metody EEG-biofeedback, pacjent w sposób świadomy uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, tak aby pracował on wydajniej i szybciej. Fale mózgowe są "sczytywane" z powierzchni głowy za pomocą elektrody umieszczonej na skórze. Pozyskany w ten sposób sygnał jest przetwarzany na zrozumiały dla pacjenta graficzny przekaz – wykres, animację lub grę wideo. Dzięki temu sprzężeniu zwrotnemu trenujący wie, kiedy udaje mu się utrzymać uwagę i jest w pełni skoncentrowany, a kiedy nie. Pozwala to na wypracowanie właściwych reakcji, tak aby mózg funkcjonował efektywniej.

Kto przeprowadza treningi?

Trening może być prowadzony przez terapeutę EEG-biofeedback, który ukończył odpowiedni kurs, co jest w stanie udowodnić stosownym certyfikatem. Szkolenie dostępne jest dla lekarzy, psychologów, pedagogów, logopedów i rehabilitantów. Najczęściej odpowiednim sprzętem dysponują poradnie psychologiczno-pedagogiczne albo prywatne gabinety psychologiczne lub logopedyczne.

Jak wygląda trening?

Aby rozpocząć pracę z tą metodą należy najpierw wykonać zapis EEG, aby umożliwić terapeucie zdiagnozowanie obszaru do pracy. Na pierwszym spotkaniu przeprowadzany jest wywiad psychologiczny, na podstawie którego określa się aktualny stan zdrowia dziecka, rozwój mowy, rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny. Następnie przeprowadzane jest badanie wstępne a potem rozpoczyna się właściwy trening.

Aby możliwe było odbieranie sygnału, konieczne jest umieszczenie na głowie jednej elektrody (w zależności od sprzętu ilość pól z których sczytywany jest sygnał, może się różnić) oraz podpięcie dwóch do płatków uszu. Elektrody jedynie dotykają skóry a przewodnictwo jest możliwe za pomocą specjalnych żeli. Montaż nie jest bolesny, może być dla dziecka zabawny, ponieważ miejsce w którym ma zostać umieszczona elektroda musi zostać przez chwilę pomasowane aby umożliwić jak najlepsze przyleganie sensorów :)

Podczas właściwego treningu uruchamiana jest specjalna animacja, gra lub ulubiona bajka dziecka, która zostaje przerwana w momencie gdy dziecko przestaje się koncentrować lub relaksować – w zależności jaki trening akurat jest wykonywany. Ponowne uruchomienie następuje gdy dziecko wróci do stanu pożądanego – pełnej koncentracji lub relaksu.

Celem tej metody jest wyuczenie pewnych zachowań i umiejętność ich aplikacji do codziennego życia, dlatego gdy dziecko osiągnie już pewne umiejętności w pracy na materiale zaproponowanym przez terapeutę, następuje praca na tzw. "materiale konkretnym", czyli ćwiczymy skupienie na tekście czytanym, zadaniu domowym lub innym projekcie ze szkoły a relaksację w sytuacji stresowej czyli np. wyobrażając sobie odpowiedź przy tablicy. Dzięki temu dziecko jest w stanie wykorzystać pozyskane umiejętności poza gabinetem.

Dla kogo przeznaczona jest ta metoda?

Metoda ta przeznaczona jest dla dzieci od 3. roku życia, ze względu na to, iż wymaga pozostania w bezruchu przez cały czas trwania sesji. Dlatego ważne jest aby zapewnić dziecku maksymalny komfort, poprzez dopasowanie odpowiedniego fotela, zadbanie o dostęp do napoju itp.

Długość sesji dostosowywana jest do indywidualnych możliwości dziecka, tak aby trening nie był zbyt męczący, ale jednocześnie spełniał swoje zadanie.

Ciekawostki dotyczące EEG-biofeedback:

Metoda ta daje bardzo pozytywne rezultaty w terapii ADHD. W ostatnim czasie Amerykańska Akademia Pediatrii uznała biofeedback za jedną z najbardziej rekomendowanych form terapii dla pacjentów z ADHD.

Metoda ta jest bardzo popularna wśród zawodowych sportowców – stosują ją Justyna Kowalczyk, Adam Małysz, Agnieszka Radwańska, Maria Szarapowa, Kamil Stoch i Piłkarze AC MILAN.

Jest to metoda całkowicie nieinwazyjna – nie ma żadnej ingerencji zewnętrznej, zachodzące zmiany są wyłącznie wynikiem procesu uczenia się.

Moje doświadczenia z pracy z tą metodą:

Cieszę się, że w trakcie kursu miałam okazję sporo potrenować, bo dzięki temu wiem jak dużym wysiłkiem okupiona jest cała sesja. Mając tę świadomość jestem w stanie tak dopasować trening aby nie by on zbyt wyczerpujący, ale nadal pozostał interesujący dla dziecka i pomógł mu osiągnąć jak najlepsze rezultaty. W tej metodzie podoba mi się zwłaszcza to, że można efekty śledzić na wykresach, które generowane są na zakończenie każdej sesji – dzięki temu widać postępy, co bardzo motywuje do dalszej pracy.

------------------------

Po przeczytaniu artykułu Dominiki wpadło mi do głowy jeszcze kilka pytań. Oto one wraz z odpowiedziami autorki tego wpisu gościnnego J

Z jakim problemem częściej zgłaszają się do Ciebie rodzice? Chcą aby dziecko lepiej się koncentrowało czy lepiej radziło sobie ze stresem?

Zdecydowanie najczęściej są to zaburzenia koncentracji i uwagi.

Po jakim mniej więcej czasie widać pierwsze efekty w zachowaniu dziecka? I jak długo trwa średnio terapia – np. 1 raz w tygodniu przez rok?

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ cały proces opiera się na możliwości uczenia się naszego mózgu, a ponadto zaburzenia z którymi zgłaszają się dzieci też mają różną specyfikę. Standardowo przyjęło się, że aby zauważyć jakąkolwiek różnicę, potrzeba 10 treningów, czyli ok. 5-10 tygodni aby zauważyć różnicę, ale np. w przypadku ADHD minimum to 20 sesji. Różnicę zauważają wszyscy – zarówno terapeuta, rodzice jak i nauczyciele, ponieważ funkcjonowanie dziecka w każdej sferze jego życia ulega poprawie.

Minimalna ilość spotkań to 1 raz w tygodniu, optymalnie 2-3 razy w tygodniu, ale nie częściej, aby nie dopuścić do pojawienia się zjawiska tzw. przeuczenia. Jednak i od tej zasady są odstępstwa – w przypadku zaburzeń lękowych sesje odbywają się codziennie. 

A jak długo trwa jedna sesja?

Sesja trwa ok. 30-45 min, ale należy w to wliczyć również tzw. okres adaptacyjny, kiedy dziecko przyzwyczaja się do pomieszczenia, aparatury i terapeuty. Czas ten może zostać skrócony jeżeli dziecko jest zbyt zmęczone treningiem.

Czy na kolejnych sesjach jest już tylko część terapeutyczna czy robi się kolejne rediagnozy/reobserwacje na początku każdej kolejnej?

Warto rozpoczynać każdy trening od sesji diagnostycznej, z dwóch powodów: pozwala to zaobserwować jak danego dnia czuje się dziecko (każdy dzień jest inny i nasza “forma do pracy” też się różni) oraz umożliwia to dziecku adaptację do właściwego treningu (często spieszymy się na sesję, jesteśmy trochę pobudzeni).

Czy terapia EEG – biofeedback jest treningiem tylko dla dzieci w normie intelektualnej, czy dla wszystkich? Czy dzieci z np. lekkim upośledzeniem intelektualnym też skorzystają na terapii?

Dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym również mogą skorzystać na terapii. Terapia jest pomocna dla wszystkich dzieci, które potrafią zrozumieć zasadę działania treningu, czyli dla tych, które mają poczucie sprawstwa – wiedzą, że mają wpływ na wynik gry, przebieg animacji czy ciągłość odtwarzania bajki.

Ta metoda przynosi praktycznie wszystkim dzieciom mnóstwo korzyści - czy są jakieś przeciwwskazania do jej stosowania, np. padaczka?

Padaczka nie jest przeciwwskazaniem, w przypadku typu lekoopornego neurofeedback stosowany jest jako terapia wspomagająca. Jednak każde zaburzenie neurologiczne warto skonsultować z neurologiem przed rozpoczęciem terapii.

-----------------

Spotkaliście się już z tą metodą terapii? Słyszeliście coś o niej? A może znacie kogoś, kto korzystał z tego treningu? Jestem ciekawa Waszych opinii J

Napiszcie proszę co sądzicie o tej metodzie J


Szczegółowe informacje o autorce:

Dominika Wrońska






4 komentarze:

  1. Pierwszy raz słysze o tej metodzie i musze przyznać, że mnie zaciekawiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super ;) Taki był jeden z celów tego artykułu ;) Metoda sprawdza się też świetnie u dorosłych ;)

      Usuń
  2. Wartościowy artykuł. Podzieliłam się linkiem do wpisu ze znajomymi. Sądzę, że dla wielu może być przydatny. Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę i dziękuję za miłe słowa :) Zapraszam do polubienia strony aby być zawsze na bieżąco :) Pozdrawiam!

      Usuń