Kolejna
bardzo dobra książka, którą chciałabym Wam dzisiaj przedstawić, czyli "Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach." autorstwa Elżbiety iWitolda Szwajkowskich, wyd. Wilga, jest kontynuacją książki "Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy.", którą polecałam Wam ostatnio. (klik!).
W poprzedniej książce znajdują się rymowanki wspierające rozwój mowy, które
świetnie posłużą jako ćwiczenia wymowy wyrazów imitujących dźwięki i
popularnych zawołań oraz głosek w wyrazach i w izolacji.
W tej książce
natomiast autorzy prezentują wierszyki dla trochę bardziej zaawansowanych,
które są wspaniałym narzędziem do ćwiczenia wymowy trudnych zestawień dwóch
spółgłosek, głosek tzw. szeregu szumiącego oraz głoski „r” w różnych
zestawieniach.
To
co łączy obie książki to na pewno fakt, że wspierają rozwój mowy i
doskonalą wymowę u dzieci. Wierszyki w nich zawarte mogą posłużyć zarówno jako
profilaktyka, jak i terapia zaburzeń artykulacji. Książki są też wydane w taki
sposób, aby mogli z nich korzystać i rodzice i terapeuci, w przedszkolu,
szkole, domu, gabinecie terapeutycznym.
Moje wnioski po kilku tygodniach wykorzystywania wierszyków z obu książek są następujące:
Treść
rymowanek jest dobrze przemyślana, wierszyki są zabawne, rytmiczne, uczą i
bawią. A dzieci bardzo lubią je powtarzać!
----------------------------------------
W
pierwszej części umieszczone są wierszyki do ćwiczenia wybranych zestawień
głosek.
W drugiej części znajdziemy rymowanki do ćwiczenia wymowy głosek szeregu szumiącego.
Trzecia część poświęcona jest doskonaleniu wymowy głoski „r”.
Pod
każdym wierszykiem jest też pytanie lub polecenie dla dziecka, które może być
inspiracją do dalszej nauki i zabawy (np. „co to znaczy, że pies jest słodki?”,
„czym się rożni konar od gałęzi?”, „spróbuj zakrakać jak kruk”).
W
pierwszej i drugiej części pod rymowankami autorzy umieścili fachowe porady dla
rodzica/terapeuty, które są świetną podpowiedzią, na co powinni oni zwrócić
uwagę podczas wymawiania przez dziecko danego wierszyka, co powinno ich
zaniepokoić w wymowie dziecka oraz kiedy warto udać się do logopedy. W części
dotyczącej głoski „r” takie logopedyczne wskazówki znajdziemy na początku
całego rozdziału. Tak jak w poprzedniej książce, rymowanki ułożone są w
kolejności alfabetycznej.
Bardzo
spodobał mi się też pomysł zamieszczenia na początku tej książki zabawnej gimnastyki
narządów artykulacyjnych, czyli „gimnastyki buzi i języka” - oczywiście też w
formie rymowanych wierszyków! To doskonała okazja, aby rozgrzać buzię, język,
wargi, żuchwę i policzki!
Podsumowując, "Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach." to książka, którą na
pewno warto mieć w biblioteczce!
----------------------------------------
Ciekawa jestem jakie są Wasze ulubione książki wspierające rozwój mowy?
Znacie tą książkę lub inne publikacje E.
i W. Szwajkowskich?
Moim zdaniem wszystkie pozycje tych
autorów są warte uwagi - na pewno pojawi się tu jeszcze kilka z nich :)
Jako logopeda śledzę takie publikację. Po tę z pewnością muszę sięgnąć.
OdpowiedzUsuńSuper! Ta jest na pewno warta uwagi :)
UsuńBardzo ciekawe propozycje, mamy podobne, bardzo śmieszą chłopców, szczególnie kiedy mama się wygłupia czytając. To też zachęca maluchy do powtarzania.
OdpowiedzUsuńOj tak! Rola rodzica jest tu nieoceniona! :) Świetnie, że potrafisz ich zachęcić do powtarzania ;)
UsuńDzięki za ten wpis :-) jestem na etapie poszukiwania takich właśnie książek!
OdpowiedzUsuńCieszę się, że mogłam pomóc! :) Będą jeszcze kolejne propozycje!
UsuńPublikacja, która z pewnością okazałaby się bardzo przydatna podczas pracy nad ćwiczeniem wymowy mojego dziecka, jak wtedy mocno poszukiwaliśmy takich właśnie atrakcyjnych książeczek. :)
OdpowiedzUsuńBookendorfina
Szkoda, że nie zgrałyśmy się czasowo! Z czego korzystaliście? ;) I ile lat ma teraz? ;)
UsuńCiekawa pozycja, myślisz, że mogę zakupić ją dla roczniaka? jeśli nie to może polecisz jakieś pozycje do nauki mówienia?
OdpowiedzUsuńTo jest kontynuacja książki "Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy" http://stymulowanie-rozwoju-dziecka.blogspot.com/2017/02/jak-wspierac-rozwoj-mowy-dziecka-i-jak.html - właśnie tą pierwszą część poleciłabym Ci na początek :) Już samo czytanie tamtych rymowanek pozwoli na kształtowanie się u dziecka rytmu, osłuchanie się z nowymi słowami, chęć do nauki nowych słów ;)
UsuńMam chyba dwie książeczki z podobnymi wierszykami, cóż z tego jak moja córka praktycznie nie interesuje się ksiązeczkami, chyba że w kontekście oglądania obrazków... :/ W maju skończy trzy lata, a na razie nie bardzo się jeszcze wysławia i zaczynam się powoli martwić. Mam nadzieję, że niedługo ta mowa jej ruszy. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńhttp://matkowac-nie-zwariowac.blogspot.com/
Agnieszko (dobrze odgadłam imię po nicku?) - polecałabym w takim przypadku udać się na konsultację do logopedy, aby ocenił przyczyny takiej sytuacji. Może to być opóźniony rozwój mowy, jeśli w tym wieku córka "nie bardzo się wysławia". Im wcześniej wykryty zostanie tym szybciej wdroży się terapię i efekty będą lepsze. Jeśli chcesz - napisz do mnie maila albo wiadomość na fanpage to podam CI namiary do logopedów, którzy na pewno pomogą Ci rozwiać wątpliwości, nawet online :) Pozdrawiam ciepło !
UsuńUwielbiam tak samo jak pozostałe dwie.
OdpowiedzUsuńSuper! Naprawdę godne polecenia książki :)
Usuń