Drodzy czytelnicy, dzisiaj chciałabym Was zaprosić do
lektury artykułu, który napisała specjalnie dla Was Ewa Baranowska-Jojko - pedagog, pasjonatka arteterapii. Ewa
opowiada w nim czym dokładnie jest
arteterapia i jak może ona służyć wspieraniu rozwoju dziecka.
-------------------------------------
![]() |
Arteterapia dla dzieci - www.rozwojowakreska.pl |
Czy
arteterapia może pomóc dziecku lepiej poznać siebie?
Pojęcie arteterapii jest
bardzo szerokie i ma różnorodny zakres. Arteterapia łączy w sobie różne modele
teoretyczne czerpiąc z psychologii, psychoterapii, sztuki, medycyny, edukacji.
Najkrócej mówiąc arteterapia to terapia przez sztukę lub terapia sztuką
(arte – od łac. ars – sztuka i terapia, leczenie przez sztukę).
Termin „ arteterapia” składa się z dwóch części, co sugeruje, że jest to działanie bazujące na dwóch równoważnych elementach: sztuce ( twórczości) i terapii. W głównej mierze opiera się ona na przekonaniu, że proces twórczy ułatwia komunikowanie myśli i uczuć w sposób niewerbalny.
W obecnych czasach terapia
sztuką oprócz pracy z pacjentem, często wykorzystywana jest do pracy dzieckiem,
gdzie z powodzeniem wspiera jego rozwój osobisty już od najmłodszych lat . Arteterapia w pracy z dziećmi może być
wykorzystana w taki sposób, aby ułatwić im wyrażanie, nazwanie i odreagowanie
emocji, odczuć, pomóc w rozładowaniu napięcia i lęków oraz poszerzyć
samoświadomość poprzez proces twórczy. Umożliwia on wgląd w swoje doznania,
dzięki temu dziecko może lepiej poznać
siebie, swoje mocne strony, dostrzegać własną indywidualność i swoje potrzeby,
co może przyczynić się do konstruktywnych zmian w jego zachowaniu i postrzeganiu siebie. Tak więc
arteterapia może wspierać prorozwojowe
cechy dziecka.
Warto szukać tego typu warsztatów, ale też literatury,
która poprzez twórczy proces może dziecko naprowadzić, pomóc lepiej poznać
siebie i swoje miejsce w grupie, w świecie.
Taką książką jest np. „Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z
elementami arteterapii” - znajdują się w niej ćwiczenia plastyczne z
elementami arteterapii dla dzieci od 4
do 12 roku życia, które wspomagają ich ogólny i emocjonalny rozwój. Ćwiczenia podzielone są na cztery działy, z których każdy związany jest z
określoną tematyką: „Ja”, „Ja i moja rodzina”, „Ja i grupa”, „Ja i moje
miejsce”. Ćwiczenia te
koncentrują się głównie wokół spostrzeżeń dziecka na własny temat oraz jego
relacji z innymi. Dzięki arteterapii dziecko - poprzez wypowiedź plastyczną - w bezpieczny i ciekawy dla
siebie sposób może wyrazić siebie,
ukazując wszystko to, czego nie potrafi lub czego nie da się wyrazić słowami. Wypowiedź
plastyczna dziecka nie stanowi tutaj celu, a staje się jedynie środkiem do
osiągnięcia korzystnej zmiany lub refleksji nad samym sobą. Książka
pokazuje też, jak zorganizować zajęcia oraz jak powinna wyglądać postawa
prowadzącego wobec dziecka, aby dziecko czuło się bezpiecznie, biorąc udział w
tego typu ćwiczeniach. Ta prosta i
bezpieczna forma pracy z kartką i kredką oraz innymi materiałami plastycznymi
uczy dzieci wyrażać siebie, swoje uczucia, emocje, a rodzicom, pedagogom,
psychologom, nauczycielom, terapeutom czy animatorom kultury pomaga w
codziennym dbaniu o prawidłowy rozwój emocjonalny najmłodszych.
Zaletą ćwiczeń jest to, że można je wykorzystać wielokrotnie w różnych okresach życia dziecka, a
także przeprowadzić je niemal w każdym
miejscu - w sali, w ogrodzie, w parku wykorzystując przy tym bardzo proste
narzędzia plastyczne.
Inną książką, która jest
ciekawym rozwiązaniem dla nauczycieli i innych specjalistów, dla których ważny
jest prawidłowy rozwój psychospołeczny dzieci jest „Rozwojowe wzgórze”. To program
zawierający 18 scenariuszy zajęć do pracy z
dziećmi w wieku od 4 do 12 lat,
wraz ze wskazówkami dla prowadzącego i kartami pracy. Założeniem programu jest przygotowanie dzieci do samodzielnego i
odpowiedzialnego życia w duchu wartości oraz z poszanowaniem ich godności
osobistej. Podpowiadamy w niej, jak pracować z dzieckiem konstruktywnie, a
jednocześnie być blisko niego poprzez okazanie
mu szacunku oraz otwartości na jego potrzeby i emocje.
Oczywiście
takie formy oddziaływania, które przedstawiam powyżej wymagają obecności
arteterapeuty lub innych specjalistów z obszaru pomocy psychologicznej. Jednak pewne elementy arteterapii w działaniach
plastycznych z powodzeniem mogą stosować
świadomi rodzice spędzając twórczo czas ze swoim dzieckiem.
W tym też przypadku ważne jest jednak przestrzeganie zasad tj; dobrowolny udział w zajęciach (…), dostosowanie ćwiczeń do indywidualnych możliwości uczestników, z
góry określony cel, swoboda wyrażania uczuć, emocji, potrzeb,
zasada „tu i teraz” ( …), brak krytyki ze strony prowadzącego (…)
brak ingerencji w twórczość dziecka,
posługiwanie się pytaniami otwartymi,
empatia, szczere zainteresowanie, elastyczność,
otwartość, zaangażowanie, oddzielenie swoich poglądów od poglądów dziecka.
Tak, więc
kartka i kredka stanowią dobry sposób na poznanie dziecka przez niego samego,
ale też najprościej mówiąc dotarcie do niego i zrozumienie jego świata przez
rodziców, opiekunów, nauczycieli.
Rodzicu! Zanim jednak sięgniesz
po ćwiczenia z książki „Rozwojowa kreska
ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii” to oprócz przestrzegania
wyżej wymienionych wskazówek, pamiętaj:
Wybierz
spokojne miejsce, w którym razem z dzieckiem spędzisz chwilę
czasu, przygotuj zestaw kredek lub
inne narzędzia do rysowania, kartkę,
jeśli dziecko poprosi cię służ pomocą przy przeczytaniu polecenia,
daj mu czas na dokonanie autorefleksji,
wyjaśniaj, wysłuchaj go, porozmawiaj na
temat wykonanego ćwiczenia , a jeśli ma ochotę zapytaj, gdzie chce umieścić swoją pracę?
…………………………………..
Przykładowe ćwiczenie, jakie
znajdziecie w książce „Rozwojowa kreska
ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii”.
Polecenie
dla dziecka:
Zamknij
na moment oczy i zastanów się nad tym, kiedy jesteś szczęśliwy. Niech w Twojej
głowie pojawią się różne obraz, które są związane z twoim szczęściem. Wybierz
ten, który jest dla ciebie najważniejszy. Kiedy już będziesz to wiedzieć,
otwórz oczy i narysuj tak jak potrafisz chwilę, w której czujesz się
szczęśliwy.
Warto
zadać sobie pytania:
Czego
dowiedziałem się o swoim dziecku?
Do
czego może mi posłużyć ta wiedza?
…………………………………..
Jeśli zainteresował Cię ten temat, to
warto przeczytać również:
- · Baranowska-Jojko, E., Aleksandra Wiechuła, A. (2016). Rozwojowe wzgórze. Program rozwoju osobistego dla dzieci z elementami arteterapii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
- · Baranowska-Jojko, E. (2013). Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z elementami arteterapii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
- · Józefowicz, E. ( 2012) Arteterapia w sztuce i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- · Karolak W. (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
- · Karolak W. (2004). Projekt edukacyjny-projekt artystyczny. Łódź: Wydawnictwo Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
------------------------------------
Słyszeliście już o arteterapii?
Wiedzieliście jakie może mieć znaczenie dla rozwoju dziecka? A może mieliście
okazję (Wy lub Wasze dzieci) uczestniczyć w takich zajęciach? Jak się Wam
podobało?
Szczegółowe informacje o autorce wpisu:
Ewa Baranowska-Jojko - ukończyła studia pedagogiczne oraz
podyplomowe z zakresu sztuki i arteterapii. Certyfikowany coach ICF. Posiada ponad dziesięcioletnie
doświadczenie w pracy z dziećmi i w prowadzeniu szkoleń z kompetencji
społecznych i wychowawczych. Chętnie dzieli się wiedzą z arteterapii i z
wykorzystaniem jej elementów w pracy dydaktyczno-wychowawczej dla nauczycieli.
Prowadzi warsztaty rozwojowe metodą arteterapii i coachingu z dziećmi i osobami
dorosłymi . Autorka m.in. książek “Rozwojowa kreska. Ćwiczenia plastyczne z
elementami arteterapii” i "Rozwojowe wzgórze. Program rozwoju osobistego
dla dzieci z elementami arteterapii”.
Strona Ewy: http://www.rozwojowakreska.pl/
Bardzo ciekawe! Musze poczytac wiecej na ten temat.
OdpowiedzUsuńPolecam zgłębić temat :) Cieszę się, że CIę zainteresował ;)
UsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuń